Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

    System pracy na odległość

    Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 26/2020 Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Ostródzie z dn. 06.05.2020

    AKTUALIZACJA 1


    System pracy na odległość w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Ostródzie


    §1.

    Informacje ogólne

           1. Zespół Szkolno-Przedszkolny w Ostródzie dostosowuje swoją organizację do sytuacji związanej z wprowadzeniem stanu epidemii, zamknięcia placówek oświatowych oraz potrzeby organizacji pracy na odległość.

           2. Podstawa dokonywania zmian w istniejącym porządku i organizacji pracy placówki wynika z panującej w Polsce epidemii wirusa COVID-19 oraz wydanego w jej następstwie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 493 ze zm.).

     

    §2.

    Zadania placówki

    W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 dyrektor jednostki systemu oświaty odpowiada za organizację realizacji zadań tej jednostki z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań.

     

    §3.

    Zadania dyrektora

           Dyrektor szkoły:

    1) odpowiada za organizację kształcenia na odległość; 

    2) odpowiada za organizację pracy nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola i szkoły;

    3) zobowiązany jest do powiadomienia rodziców, w jaki sposób będzie zorganizowana nauka, a także określa formy kontaktu czy konsultacji nauczyciela z rodzicami i uczniami;

    4) ustala z nauczycielami tygodniowy zakres materiału dla poszczególnych klas, uwzględniając m.in.: równomierne obciążenie ucznia zajęciami w danym dniu, zróżnicowanie tych zajęć czy możliwości psychofizyczne ucznia;

    5) ustala z nauczycielami w jaki sposób będzie monitorowana i sprawdzana wiedza ucznia oraz postępy w nauce;

    6) ustala sposób dokumentowania realizacji zadań szkoły;

    7) określa zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć realizowanych przez nauczycieli z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia;

    8) ustala warunki i sposób:

          a) przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, egzaminu semestralnego,

          b) przeprowadzenia sprawdzianu wiadomości i umiejętności,

          c) wystawienia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu 
              ustalenia tej oceny,

          d) zaliczania zajęć w formach pozaszkolnych.

     

    §4.

    Zadania Nauczycieli

           1.Nauczyciele realizują zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia w ramach obowiązującego ich dotychczas tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami albo na ich rzecz.

           2. Do obowiązków nauczycieli należy w szczególności:

    1) ustalenie tygodniowego zakresu treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas oraz na zajęciach realizowanych w formach pozaszkolnych, uwzględniając m.in.:

           a) specyfikę zajęć,

           b) równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,

           c) zróżnicowanie zajęć w każdym dniu, możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego
              wysiłku umysłowego w zależności od ich wieku i etapu edukacyjnego,

           d) prowadzenie kształcenia na przemian z użyciem monitorów ekranowych i bez nich;

    2) określenie sposobu monitorowania postępów uczniów oraz sposobu weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach;

    3) ewentualna modyfikacja odpowiednio zestawu programów wychowania przedszkolnego i szkolnego zestawu programów nauczania;

    4) dobór źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których uczniowie lub rodzice mogą korzystać;

    5) wspieranie rodziców w organizacji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych poprzez:

           a) przygotowywanie i przekazywanie rodzicom uczniów zadań z instrukcją wykonania oraz materiałów,

           b) kontakt on-line z uczniami, jeżeli jest to możliwe,

           c) kontakt nauczyciela współorganizującego proces kształcenia ucznia z orzeczeniem na zasadach
              ustalony wspólnie z rodzicami ucznia;

    6) w przypadku pedagogów i psychologów szkolnych prowadzenie porad i konsultacji, grup wsparcia związanych ze zgłaszanymi przez rodziców i uczniów problemami;

    7) w przypadku logopedów, terapeutów pedagogicznych opracowanie i przekazanie rodzicom ćwiczeń doskonalących i utrwalających nabyte umiejętności oraz dokładne instrukcje, jak te ćwiczenia wykonywać, np. filmy instruktażowe, zestawy ćwiczeń, karty pracy, wykaz najefektywniejszych metod pracy wraz z instrukcją ich zastosowania;

    8) w przypadku nauczyciela bibliotekarza prowadzenie działalności o charakterze propagatorskim wskazującym, np. strony internetowe największych bibliotek w Polsce oraz serwisów internetowych udostępniających audiobooki, w tym z lekturami szkolnymi, a także udostępnianie w wersji elektronicznej według potrzeb nauczycieli, rodziców i uczniów podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych oraz innych materiałów bibliotecznych;

    9) każdy nauczyciel, niezależnie od wymiaru etatu zobowiązany jest w terminie do końca środy tygodnia następnego, przygotować i przesłać dyrektorowi „Sprawozdanie z realizacji działań związanych ze zdalną nauką uczniów podczas zawieszenia zajęć” za tydzień poprzedni, zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszego dokumentu.

     

    §5.

    Działalność dydaktyczno-wychowawcza

           1. Formami działalności dydaktyczno-wychowawczej są:

    1) zajęcia edukacyjne realizowane zgodnie ze szkolnym i przedszkolnym planem nauczania opracowanym dla danego oddziału/grupy z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość;

    2) konsultacje ucznia z nauczycielami i specjalistami, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniajacych wymianę informacji pomiędzy nimi, np. za pośrednictem dzienników elektronicznych, poczty elektronicznej, forum na platformie elektronicznego wspomagania zajęć, forum społecznościowego lub telefonu;

    3) konsultacje rodzica z nauczycielami i specjalistami z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniajacych wymianę informacji pomiędzy nimi.

           2. Zajęcia z uczniem prowadzone są:

    1) online:

           a) w grupach tworzonych z poszczególnych oddziałów lub w grupach międzyoddziałowych, lub w innych
              uznanych przez nauczyciela za właściwe,

           b) indywidualnie z uczniem/wychowankiem;

    2) offline:

           a) za pośrednictwem dziennika elektronicznego lub platformy Teams,

           b) z wykorzystaniem nagrań video przygotowanych przez nauczycieli.

     

    §6.

    Dokumentowanie przebiegu nauczania

           Dokumentowanie przebiegu nauczania odbywa się z wykorzystaniem:

    1) e-dziennika;

    2) innej elektronicznej formy raportowania działań przez nauczycieli i innych pracowników szkoły określonych przez dyrektora.

     

    §7.

    Organizacja kształcenia na odległość

           1. Kształcenie na odległość realizowane jest z uwzględnieniem zasad bezpiecznego i higienicznego korzystania przez uczniów z urządzeń umożliwiających komunikację elektroniczną, możliwości psychofizycznych ucznia, jego wieku i etapu edukacyjnego.

           2. Dzienny rozkład zajęć uczniów oraz dobór narzędzi pracy zdalnej uwzględniają zalecenia medyczne odnośnie czasu korzystania z urządzeń umożliwiających pracę zdalną (komputer, telewizor, telefon) oraz wiek uczniów i etap kształcenia.

           3. Wykorzystując różnorodne narzędzia służące kształceniu na odległość nauczyciele uwzględniają kwestię ochrony danych wrażliwych i wizerunku użytkowników.

           4. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane w szczególności z wykorzystaniem:

    1) e-dziennika;

    2) materiałów dostępnych na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, w tym na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

    3) materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii;

    4) innych, niż wymienione w pkt 1-3, materiałów wskazanych przez nauczyciela;

    5) przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dających podstawę do oceny pracy ucznia;

    6) z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem lub rodzicem (e-mail służbowy, czat na platformie Teams);

    7) z wykorzystaniem narzędzi do prowadzenia wideokonferencji, umożliwiających prowadzenie lekcji online na platformie Teams;

    8) przez informowanie rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez ucznia w domu.

           5. Nauczyciele są zobowiązani do prowadzenia na bieżąco dokumentacji działań edukacyjnych – zajęć on-line, prac i aktywności poleconych do realizacji uczniom, prac domowych uczniów, ewentualnych sprawdzianów. W dziennikach lekcyjnych nauczyciele nie wpisują obecności uczniów na zajęciach prowadzonych zdalnie.

           6. Uczeń oraz rodzic/opiekun prawny ma możliwość konsultacji z nauczycielem poprzez:

    1) e-dziennik;

    2) wideokonferencje;

    3) kontakt mailowy;

    4) rozmowę telefoniczną, w przypadku braku możliwości kontaktu za pośrednictwem narzędzi dostępnych online – we wskazanych przez nauczyciela dniach i godzinach.

           7. W przypadku braku technicznej możliwości korzystania z kształcenia na odległość z wykorzystaniem Internetu, rodzice przekazują tę informację telefonicznie do sekretariatu szkoły lub do wychowawcy klasy.

           8. Wychowawca zobowiązany jest do zgłoszenia tego faktu dyrektorowi i podjęcia w każdym tygodniu działań polegających na zebraniu od nauczycieli materiałów do realizacji zaplanowanych aktywności edukacyjnych ucznia na dany tydzień i do przekazania ich mailowo do sekretariatu szkoły, nie później niż do piątku do godziny 12.00. Materiały te są drukowane i udostępniane rodzicom uczniów w poniedziałki, w godz. 12.00 – 14.00 przy wejściu do szkoły przez okno z napisem „Sekretariat” od ul. Marii Zientary-Malewskiej (patio).

           9. W ramach aktywności związanych z kształceniem na odległość z wykorzystaniem Internetu, nauczyciele zobowiązani są do przekazania uczniom i rodzicom informacji o konieczności i sposobach zachowania bezpieczeństwa w sieci.

           10. Wykorzystywane platformy i inne narzędzia kontaktu online powinny gwarantować zapewnienie ochrony wizerunku nauczyciela i ucznia.

           11. W ramach kształcenia na odległość obowiązkiem nauczyciela jest przestrzeganie praw autorskich dotyczących materiałów przekazywanych uczniom do zdalnej nauki.

           12. Wszelkie trudności związane z realizacją kształcenia na odległość, nauczyciele zobowiązani są do zgłaszania do dyrektora szkoły, niezwłocznie po ich wystąpieniu.

     

    §8.

    Program wychowaczo-profilaktyczny

           W szkole prowadzone są działania zaplanowane w programie wychowawczo-profilaktycznym, dostosowane do aktualnych możliwości organizacji tj. w formie (wideokonferencji, prezentacji, e-lekcji).


    §9.

    Obowiązki nauczycieli w procesie oceniania uczniów

           1. Na zajęciach prowadzonych zdalnie sprawdzanie osiągnięc uczniów obejmuje:

    1) analizę ich wytworów, prac i przesłanych nauczycielowi różnorodnych materiałów, przesłanie plików z tekstami wypracowań, rozwiązaniami zadań, nagranymi wypowiedziami, prezentacjami;

    2) aktywność uczniów: wypowiedź ucznia na forum, udział w dyskusjach on-line, rozwiązanie różnorodnych form quizów i testów.

           2. Sposoby sprawdzenia osiagnięc uczniów dostosowuje się do możliwej w szkole organizacji pracy z uwzględnieniem zdiagnozowanych warunków techniczno – informatycznych w domu ucznia.

           3. Każdy nauczyciel dostosowuje sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz w terminie do 31.03.2020 informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o wprowadzonych zmianach i wybranych przez siebie sposobach.

           4. Informacje, o których mowa w ust. 3 przekazywane i udostępniane są:

    1) w formie wiadomości wysłanej do dyrektora za pośrednictwem poczty służbowej;

    2) w formie wiadomości wysłanej do rodziców przez e-dziennik.


    §10.

    Rada pedagogiczna

           1. Kompetencje Rady Pedagogicznej pozostają bez zmian.

           2. Rada pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w formie uchwał. Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

           3. Zebrania rady pedagogicznej protokołowane mogą być w formie elektronicznej lub nagrań audio i video z wykorzystaniem platformy Teams.

     

    §11.

    Zespoły nauczycielskie i zasady ich pracy

           1. Zespoły nauczycielskie powołane przez dyrektora pracują w niezmienionym składzie.

           2. Pracą zespołu kieruje powołany przez dyrektora przewodniczący zespołu uwzględniając ustaloną przez dyrektora organizację wynikajacą z czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół.

           3. W szkole został powołany i funkcjonuje zespół ds. nauki zdalnej.

     

    §12.

    Współpraca z rodzicami

           Aktywizowanie rodziców i uzyskanie wsparcia w realizowaniu zadań szkoły/przedszkola realizowane jest poprzez:

    1) zapewnienie każdemu rodzicowi możliwości konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazanie im informacji o ich formie i terminach;

    2) poinformowanie o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez dziecko lub ucznia w domu;

    3) wymianę informacji na temat dziecka lub ucznia z nauczycielami z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.

     

    §13.

    Samorząd uczniowski i Rada Rodziców

           W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 działalność organów społecznych szkoły/przedszkola opiera się na zasadach organziacji pracy zdalnej.

     

    §14.

    Biblioteka szkolna

           Biblioteka szkolna w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 nie prowadzi działalności na terenie szkoły.

     

    §15.

    Pracownicy administracji i obsługi

           1. Ograniczenie obowiązku świadczenia pracy na terenie przedszkola i szkoły dotyczy również pracowników administracji i obsługi, z wyjątkiem przypadków, gdy jest to niezbędne dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania tych jednostek.

           2. O organizacji pracy pracowników admininistacji i obsługi decyduje dyrektor zespołu z zachowaniem przepisów prawa i zaleceń Państwej Inspekcji Pracy.

    Data dodania: 2021-09-06 06:42:09
    Ilość wyświetleń: 1179

    Bo pewnie jest tak, że w prawdę trzeba wierzyć,

    a w bajkę chce się wierzyć; w bajkę i ładny sen.

    I to się nazywa marzenie.

    Janusz Korczak

    Partnerzy

    Bądź z nami
    Aktualności i informacje
    Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
    Biuletynu Informacji Publicznej
    Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej