Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 26/2020 Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Ostródzie z dn. 06.05.2020
AKTUALIZACJA 1
System pracy na odległość w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Ostródzie
§1.
Informacje ogólne
1. Zespół Szkolno-Przedszkolny w Ostródzie dostosowuje swoją organizację do sytuacji związanej z wprowadzeniem stanu epidemii, zamknięcia placówek oświatowych oraz potrzeby organizacji pracy na odległość.
2. Podstawa dokonywania zmian w istniejącym porządku i organizacji pracy placówki wynika z panującej w Polsce epidemii wirusa COVID-19 oraz wydanego w jej następstwie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 493 ze zm.).
§2.
Zadania placówki
W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 dyrektor jednostki systemu oświaty odpowiada za organizację realizacji zadań tej jednostki z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań.
§3.
Zadania dyrektora
Dyrektor szkoły:
1) odpowiada za organizację kształcenia na odległość;
2) odpowiada za organizację pracy nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola i szkoły;
3) zobowiązany jest do powiadomienia rodziców, w jaki sposób będzie zorganizowana nauka, a także określa formy kontaktu czy konsultacji nauczyciela z rodzicami i uczniami;
4) ustala z nauczycielami tygodniowy zakres materiału dla poszczególnych klas, uwzględniając m.in.: równomierne obciążenie ucznia zajęciami w danym dniu, zróżnicowanie tych zajęć czy możliwości psychofizyczne ucznia;
5) ustala z nauczycielami w jaki sposób będzie monitorowana i sprawdzana wiedza ucznia oraz postępy w nauce;
6) ustala sposób dokumentowania realizacji zadań szkoły;
7) określa zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć realizowanych przez nauczycieli z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia;
8) ustala warunki i sposób:
a) przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, egzaminu semestralnego,
b) przeprowadzenia sprawdzianu wiadomości i umiejętności,
c) wystawienia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu
ustalenia tej oceny,
d) zaliczania zajęć w formach pozaszkolnych.
§4.
Zadania Nauczycieli
1.Nauczyciele realizują zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia w ramach obowiązującego ich dotychczas tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami albo na ich rzecz.
2. Do obowiązków nauczycieli należy w szczególności:
1) ustalenie tygodniowego zakresu treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas oraz na zajęciach realizowanych w formach pozaszkolnych, uwzględniając m.in.:
a) specyfikę zajęć,
b) równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
c) zróżnicowanie zajęć w każdym dniu, możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego
wysiłku umysłowego w zależności od ich wieku i etapu edukacyjnego,
d) prowadzenie kształcenia na przemian z użyciem monitorów ekranowych i bez nich;
2) określenie sposobu monitorowania postępów uczniów oraz sposobu weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach;
3) ewentualna modyfikacja odpowiednio zestawu programów wychowania przedszkolnego i szkolnego zestawu programów nauczania;
4) dobór źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których uczniowie lub rodzice mogą korzystać;
5) wspieranie rodziców w organizacji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych poprzez:
a) przygotowywanie i przekazywanie rodzicom uczniów zadań z instrukcją wykonania oraz materiałów,
b) kontakt on-line z uczniami, jeżeli jest to możliwe,
c) kontakt nauczyciela współorganizującego proces kształcenia ucznia z orzeczeniem na zasadach
ustalony wspólnie z rodzicami ucznia;
6) w przypadku pedagogów i psychologów szkolnych prowadzenie porad i konsultacji, grup wsparcia związanych ze zgłaszanymi przez rodziców i uczniów problemami;
7) w przypadku logopedów, terapeutów pedagogicznych opracowanie i przekazanie rodzicom ćwiczeń doskonalących i utrwalających nabyte umiejętności oraz dokładne instrukcje, jak te ćwiczenia wykonywać, np. filmy instruktażowe, zestawy ćwiczeń, karty pracy, wykaz najefektywniejszych metod pracy wraz z instrukcją ich zastosowania;
8) w przypadku nauczyciela bibliotekarza prowadzenie działalności o charakterze propagatorskim wskazującym, np. strony internetowe największych bibliotek w Polsce oraz serwisów internetowych udostępniających audiobooki, w tym z lekturami szkolnymi, a także udostępnianie w wersji elektronicznej według potrzeb nauczycieli, rodziców i uczniów podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych oraz innych materiałów bibliotecznych;
9) każdy nauczyciel, niezależnie od wymiaru etatu zobowiązany jest w terminie do końca środy tygodnia następnego, przygotować i przesłać dyrektorowi „Sprawozdanie z realizacji działań związanych ze zdalną nauką uczniów podczas zawieszenia zajęć” za tydzień poprzedni, zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszego dokumentu.
§5.
Działalność dydaktyczno-wychowawcza
1. Formami działalności dydaktyczno-wychowawczej są:
1) zajęcia edukacyjne realizowane zgodnie ze szkolnym i przedszkolnym planem nauczania opracowanym dla danego oddziału/grupy z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość;
2) konsultacje ucznia z nauczycielami i specjalistami, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniajacych wymianę informacji pomiędzy nimi, np. za pośrednictem dzienników elektronicznych, poczty elektronicznej, forum na platformie elektronicznego wspomagania zajęć, forum społecznościowego lub telefonu;
3) konsultacje rodzica z nauczycielami i specjalistami z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniajacych wymianę informacji pomiędzy nimi.
2. Zajęcia z uczniem prowadzone są:
1) online:
a) w grupach tworzonych z poszczególnych oddziałów lub w grupach międzyoddziałowych, lub w innych
uznanych przez nauczyciela za właściwe,
b) indywidualnie z uczniem/wychowankiem;
2) offline:
a) za pośrednictwem dziennika elektronicznego lub platformy Teams,
b) z wykorzystaniem nagrań video przygotowanych przez nauczycieli.
§6.
Dokumentowanie przebiegu nauczania
Dokumentowanie przebiegu nauczania odbywa się z wykorzystaniem:
1) e-dziennika;
2) innej elektronicznej formy raportowania działań przez nauczycieli i innych pracowników szkoły określonych przez dyrektora.
§7.
Organizacja kształcenia na odległość
1. Kształcenie na odległość realizowane jest z uwzględnieniem zasad bezpiecznego i higienicznego korzystania przez uczniów z urządzeń umożliwiających komunikację elektroniczną, możliwości psychofizycznych ucznia, jego wieku i etapu edukacyjnego.
2. Dzienny rozkład zajęć uczniów oraz dobór narzędzi pracy zdalnej uwzględniają zalecenia medyczne odnośnie czasu korzystania z urządzeń umożliwiających pracę zdalną (komputer, telewizor, telefon) oraz wiek uczniów i etap kształcenia.
3. Wykorzystując różnorodne narzędzia służące kształceniu na odległość nauczyciele uwzględniają kwestię ochrony danych wrażliwych i wizerunku użytkowników.
4. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane w szczególności z wykorzystaniem:
1) e-dziennika;
2) materiałów dostępnych na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, w tym na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
3) materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii;
4) innych, niż wymienione w pkt 1-3, materiałów wskazanych przez nauczyciela;
5) przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dających podstawę do oceny pracy ucznia;
6) z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem lub rodzicem (e-mail służbowy, czat na platformie Teams);
7) z wykorzystaniem narzędzi do prowadzenia wideokonferencji, umożliwiających prowadzenie lekcji online na platformie Teams;
8) przez informowanie rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez ucznia w domu.
5. Nauczyciele są zobowiązani do prowadzenia na bieżąco dokumentacji działań edukacyjnych – zajęć on-line, prac i aktywności poleconych do realizacji uczniom, prac domowych uczniów, ewentualnych sprawdzianów. W dziennikach lekcyjnych nauczyciele nie wpisują obecności uczniów na zajęciach prowadzonych zdalnie.
6. Uczeń oraz rodzic/opiekun prawny ma możliwość konsultacji z nauczycielem poprzez:
1) e-dziennik;
2) wideokonferencje;
3) kontakt mailowy;
4) rozmowę telefoniczną, w przypadku braku możliwości kontaktu za pośrednictwem narzędzi dostępnych online – we wskazanych przez nauczyciela dniach i godzinach.
7. W przypadku braku technicznej możliwości korzystania z kształcenia na odległość z wykorzystaniem Internetu, rodzice przekazują tę informację telefonicznie do sekretariatu szkoły lub do wychowawcy klasy.
8. Wychowawca zobowiązany jest do zgłoszenia tego faktu dyrektorowi i podjęcia w każdym tygodniu działań polegających na zebraniu od nauczycieli materiałów do realizacji zaplanowanych aktywności edukacyjnych ucznia na dany tydzień i do przekazania ich mailowo do sekretariatu szkoły, nie później niż do piątku do godziny 12.00. Materiały te są drukowane i udostępniane rodzicom uczniów w poniedziałki, w godz. 12.00 – 14.00 przy wejściu do szkoły przez okno z napisem „Sekretariat” od ul. Marii Zientary-Malewskiej (patio).
9. W ramach aktywności związanych z kształceniem na odległość z wykorzystaniem Internetu, nauczyciele zobowiązani są do przekazania uczniom i rodzicom informacji o konieczności i sposobach zachowania bezpieczeństwa w sieci.
10. Wykorzystywane platformy i inne narzędzia kontaktu online powinny gwarantować zapewnienie ochrony wizerunku nauczyciela i ucznia.
11. W ramach kształcenia na odległość obowiązkiem nauczyciela jest przestrzeganie praw autorskich dotyczących materiałów przekazywanych uczniom do zdalnej nauki.
12. Wszelkie trudności związane z realizacją kształcenia na odległość, nauczyciele zobowiązani są do zgłaszania do dyrektora szkoły, niezwłocznie po ich wystąpieniu.
§8.
Program wychowaczo-profilaktyczny
W szkole prowadzone są działania zaplanowane w programie wychowawczo-profilaktycznym, dostosowane do aktualnych możliwości organizacji tj. w formie (wideokonferencji, prezentacji, e-lekcji).
§9.
Obowiązki nauczycieli w procesie oceniania uczniów
1. Na zajęciach prowadzonych zdalnie sprawdzanie osiągnięc uczniów obejmuje:
1) analizę ich wytworów, prac i przesłanych nauczycielowi różnorodnych materiałów, przesłanie plików z tekstami wypracowań, rozwiązaniami zadań, nagranymi wypowiedziami, prezentacjami;
2) aktywność uczniów: wypowiedź ucznia na forum, udział w dyskusjach on-line, rozwiązanie różnorodnych form quizów i testów.
2. Sposoby sprawdzenia osiagnięc uczniów dostosowuje się do możliwej w szkole organizacji pracy z uwzględnieniem zdiagnozowanych warunków techniczno – informatycznych w domu ucznia.
3. Każdy nauczyciel dostosowuje sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz w terminie do 31.03.2020 informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o wprowadzonych zmianach i wybranych przez siebie sposobach.
4. Informacje, o których mowa w ust. 3 przekazywane i udostępniane są:
1) w formie wiadomości wysłanej do dyrektora za pośrednictwem poczty służbowej;
2) w formie wiadomości wysłanej do rodziców przez e-dziennik.
§10.
Rada pedagogiczna
1. Kompetencje Rady Pedagogicznej pozostają bez zmian.
2. Rada pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w formie uchwał. Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
3. Zebrania rady pedagogicznej protokołowane mogą być w formie elektronicznej lub nagrań audio i video z wykorzystaniem platformy Teams.
§11.
Zespoły nauczycielskie i zasady ich pracy
1. Zespoły nauczycielskie powołane przez dyrektora pracują w niezmienionym składzie.
2. Pracą zespołu kieruje powołany przez dyrektora przewodniczący zespołu uwzględniając ustaloną przez dyrektora organizację wynikajacą z czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół.
3. W szkole został powołany i funkcjonuje zespół ds. nauki zdalnej.
§12.
Współpraca z rodzicami
Aktywizowanie rodziców i uzyskanie wsparcia w realizowaniu zadań szkoły/przedszkola realizowane jest poprzez:
1) zapewnienie każdemu rodzicowi możliwości konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazanie im informacji o ich formie i terminach;
2) poinformowanie o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez dziecko lub ucznia w domu;
3) wymianę informacji na temat dziecka lub ucznia z nauczycielami z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
§13.
Samorząd uczniowski i Rada Rodziców
W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 działalność organów społecznych szkoły/przedszkola opiera się na zasadach organziacji pracy zdalnej.
§14.
Biblioteka szkolna
Biblioteka szkolna w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 nie prowadzi działalności na terenie szkoły.
§15.
Pracownicy administracji i obsługi
1. Ograniczenie obowiązku świadczenia pracy na terenie przedszkola i szkoły dotyczy również pracowników administracji i obsługi, z wyjątkiem przypadków, gdy jest to niezbędne dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania tych jednostek.
2. O organizacji pracy pracowników admininistacji i obsługi decyduje dyrektor zespołu z zachowaniem przepisów prawa i zaleceń Państwej Inspekcji Pracy.
Bo pewnie jest tak, że w prawdę trzeba wierzyć,
a w bajkę chce się wierzyć; w bajkę i ładny sen.
I to się nazywa marzenie.
14-100 Ostróda
ul. Plebiscytowa 50